Servings
Servings
דיבור נכון והקשבה מיטיבה
"רוב האנשים לא מקשיבים על מנת להבין, הם מקשיבים על מנת להגיב"
סטיבן ר. קובי
חלק ניכר מהסבל בחיים סובב את מערכות היחסים שלנו. אנו מתרגלים מדיטציה לבד, אבל חיים את חיינו עם אנשים אחרים. האמת היא שהחיים הפרטיים והפנימיים שלנו, והחיים ׳בחוץ ׳אינם נפרדים. הם קשורים באופן עמוק, ועלינו למצוא את הדרך לשזור אותם יחד באלגנטיות (גרגורי קרמר)
אומרים שיש לנו פה אחד ושתי אוזניים כי אנחנו צריכים להקשיב פי שתיים ממה שאנחנו מדברים.
הכלל המנחה להקשבה מיטיבה / הקשבה מודעת: הקשבה מתוך ריכוז, ומתוך רצון להבין ולהקל על הסבל של האדם מולי / הגברת השמחה שלו.
צריך לזכור להקשיב החוצה ופנימה בו זמנית, כדי להבין גם מה מעלים הדברים של האדם מולנו בנו.
במקרה והדברים שנאמרים קשים לנו מידי ואנחנו מרגישים.ות שאנחנו עומדים.ות לצאת מכילינו, אפשר להגיד: "אני צריך הפסקה, להתרענן. ונמשיך לדבר אחרכך". צריך לדעת גם מתי פשוט לעצור.
״אני לא אוהב את האיש הזה.
אני צריך להכיר אותו יותר טוב״
אברהם לינקולן
בודהא הגדיר דיבור מיטיב במילים אלו :
אם זה לא נכון ולא מועיל, אל תגיד את זה.
אם זה לא נכון אבל זה מועיל אל תגיד את זה.
אם זה נכון אבל לא מועיל אל תגיד את זה.
אם זה נכון ומועיל, תמצא את הזמן המתאים.
זה יכול להועיל לחלוק אותם בעזרת ביטויי ׳אני׳ במקום ביטויים שמתחילים ב׳את/ה׳. ביטויי ׳אני׳ משתפים עם האחרים מידע לגבי הרגשות שלנו, החוויות שלך ולגבי הדרך בה אנו רואים דברים, במקום להגיד ׳אתה גורם לי להרגיש כלכך כועס׳ או ׳את תמיד דורשת ממני דברים׳. האם אנחנו מסוגלים לראות שבדרך זו אנו אומרים שהאדם האחר שולט על רגשותינו, וכך אנו מעניקים שליטה על רגשותינו לאדם אחר? הדרך החלופית היא לאמר משהו כמו ׳אני מרגיש כעס כשאתה עושה ככה׳. זה יותר מדויק. ככה אנו אומרים איך אנחנו מרגישים בתגובה למשהו. זה מותיר לאדם שמולנו מרחב להקשיב למה שאנחנו מרגישים ולדרך בה אנו רואים דברים, בלי לחוש מאוימים או מותקפים, ובלי שאומרים לו שיש לו הרבה יותר כוח ממה שבאמת יש לו.
חשוב לזכור! אפילו אם רק צד אחד מצליח ולוקח אחריות כדי לחשוב על השיחה, והצד השני לא עושה זאת, המערכת עצמה משתנה ואפשרויות חדשות לפתרון קונפליקטים והשגת הבנות מתגלה.
נקודה חשובה
הרבה פעמים מה שנדרש מאתנו הוא דווקא להלחם בהשתקה שאנחנו או החברה כופה עלינו,
ואז לדיבור באופן כללי, ולכעס באופן ספציפי, יש חשיבות מכרעת.
לסיום, מוזמנים/ות לקרוא את התרגול של דיבור אוהב והקשבה עמוקה
מתוך מודעות לסבל שנגרם ע"י דיבור ללא תשומת-לב וחוסר היכולת להקשיב, אני מתחייב/ת לטפח דיבור אוהב והקשבה בחמלה, כדי להקל על סבל וכדי להביא לפיוס ושלום בתוכי, באחרים ובקרב אומות וקבוצות אתניות ודתיות שונות. ביודעי שמילים יכולות להסב אושר או לגרום סבל, אני מתחייב/ת לדבר בכנות ולהשתמש במילים שמעוררות בטחון, שמחה ותקווה ושמובילות ליתר הבנה. אני נחוש/ה בדעתי להימנע מלדבר מתוך כעס. בשעת כעס אני אתרגל נשימה והליכה מודעות כדי שאוכל לזהות את הכעס, להתבונן לעומק בשורשיו, ובייחוד בתפיסותיי המוטעות ובאי יכולתי להבין את הסבל שבי ובאחר/ת. אדבר ואקשיב באופן שיעזור לי ולאחר/ת להשתחרר מסבלנו ולגלות את דרך המוצא ממצבים קשים. אני נחוש/ה בדעתי לא להפיץ ידיעות שאני לא בטוח/ה בהן ולא להשתמש במילים שעלולות לזרוע מחלוקת או להביא משפחה או קהילה לידי פירוד. אתרגל חריצות נכונה כדי לטפח את יכולתי להבין, לאהוב, לשמוח ולהגיב בשוויון נפש וכדי להתמיר צעד אחר צעד את הכעס, האלימות והפחד המצויים עמוק בתודעתי.
אחד מחמשת תרגולי המודעות של תיך נהאת האן
תרגום: חגית הרמון
שיעורי בית
מלאו יומן תרגול לאחר התרגול היומי.
היומן יעזור לכםן לראות יותר בבהירות מה קורה בזמן התרגול
נתראה שבוע הבא
ושוב מזכיר, אני כאן בשבילכם.ן,
אביב
052-6894955